Clicky

در نشست گیلان مطرح شد ; تشکیل قرارگاه جمعیت در گیلان ضروری است

نشست "رسالت بانوان در پیشرفت ایران" پنجشنبه ۱۱ اسفند از سوی انجمن اسلامی پزشکان ایران_شعبه گیلان در رشت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن اسلامی پزشکان ایران به نقل از هشت دی، نشست رسالت بانوان در پیشرفت ایران آینده عصر روز پنجشنبه با حضور فاطمه قاسم‌پور، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس و فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات بیمارستان الزهرا (س) رشت به همت انجمن اسلامی پزشکان استان گیلان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، فاطمه محمدبیگی با بیان نقش زنان در تمدن سازی نوین اسلامی، گفت: نظام اسلامی در حال طی مسیر نوینی در زمینه حضور زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی است. در قیام ۱۵ خرداد امام پافشاری کردند که اگر زنان خودشان حضور پیدا نکنند موفق نخواهیم شد. این درک ارزش واقعی حضور زنان در عرصه توسط امامین انقلاب چون نگین درخشانی در تمدن نوین اسلامی می‌درخشد. در فرهنگ غرب به نام زن زندگی آزادی، جنبش‌های فمینیستی را پیش می‌برند؛ اما به دنبال استفاده ابزاری و جنسی از زنان هستند.

وی افزود: غرب باید بدهی خودشان به زنان را پرداخت کند و غرب عامل فروپاشی نظام خانواده است و با ترویج فرهنگ برهنگی، کاری کرده است که زنان صرفاً به عنوان تصویر تابلوهای تبلیغاتی و نیروی کار ارزان و تجارت جنین و ابزار سوءاستفاده حاکمیتی در انتخابات مورد سوءاستفاده قرار می می‌گیرد.

 نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه آن چیزی که گاهی داخل کشور دیده می‌شود نگاه تقلیدی به غرب است و برخی دختران و پسران طوری صحبت می‌کنند که مدینه فاضله آن‌ها در غرب است؛ اما بیشترین آمار خودکشی زنان و دختران در کشورهای غربی است و حتی بیشترین آمار قتل دختران و زنان در همین کشور آمریکاست. همین کشور آمریکا به اخراج ایران از کمیسیون زن سازمان ملل رأی می‌دهد.

محمدبیگی تأکید کرد: اگر امروز به دنبال پیشرفت زن در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی هستیم باید با توجه به احکام اسلامی و رعایت موازین شرعی از سوی زنان و مردان باشد.

اشتباه راهبردی در ترویج عفاف و حجاب نگاه تک‌جنسیتی است

وی با بیان اینکه اشتباه راهبردی در ترویج عفاف و حجاب نگاه تک‌جنسیتی است، تصریح کرد: آیات قرآن در زیست عفیفانه ابتدا مردان را مورد نهیب قرار می‌دهد و مطالبه‌گری زیست عفیفانه باید با تناسب مناست بین مردان و زنان صورت گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: مردان رسالت عجیبی در زمینه حفظ حجاب زنان دارند و مردان باید در این عرصه ورود کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به آمار پیشرفت زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی، تأکید کرد: زنان باید عرصه‌های مختلف مدیریت ارشد و حکمرانی کشور ورود کنند و صدای زنان باشند. زنان بر اساس شایستگی‌های ذاتی می‌توانند در عرصه‌های مختلف حاکمیتی ورود کنند. این ما هستیم که باید مسائل را تدبیر کنیم و به دختران اعتماد به نفس دهیم که مادر شدن و زن بودن افتخار کنند. ما باید قبول کنیم که امروز زمینه های رشد برای مردان و پسران بیشتر از دختران و زنان است و این زمینه‌ها و فرصت‌ها باید به سمت عدالت حرکت کند. امروز سالن‌های ورزشی دخترانه و پاتوق‌های دخترانه بیشتر برای رشد دختران فراهم شود تا بتوانیم یک نسل تمدن‌ساز ایجاد کنیم تا قبول کند که باید از غرب‌زدگی و برهنگی فاصله بگیرد و افتخار کند که با حجاب ، شخصیت خود را نمایش می‌دهد و به دنبال نشان دادن ظاهر نیست.

محمدبیگی با تأکید بر ایجاد محیط آرامش برای زن و مرد در محیط خانواده گفت: اگر دختران و پسران ما به ازدواج تمایل نداشته باشند ما نمی‌توانیم ادعا کنیم خانواده‌های ما خوشبخت هستند. توجه به خانواده، افزایش ازدواج و کاهش طلاق و افزایش میل به فرزندآوری و … می‌تواند جامعه ما را به سمت موفقیت به پیش ببرد. رسالت دولت این است که زمینه ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان را فراهم کند تا به سمت جامعه موفق برویم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز ما نیازمند توجه ویژه به تربیت دختران خود در مقطع ابتدا و دوران بلوغ هستیم تا مادران شایسته‌ای برای آینده باشند. دشمن تلاش می‌کند با جنگ ترکیبی، دختران ما را بی‌هویت کنند و تا تصور کنند دختران جنس دوم است و دختران تمایل به ازدواج نداشته باشد و تجردزیستی را به ازدواج ترجیح دهند و خانواده ها را از بین ببرند. امروز ما نیازمند دوری از تجملات و ساده‌زیستی هستیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظلم و تعدی به زنان در کشور ما هم وجود دارد گفت: امروز ما نیازمند مسائل تقنینی و نظارتی برای حمایت از حقوق زنان هستیم و این مسائل را باید به شکل واقعی احصا کنیم. امروز باید زنان در تشکیل سازمان مردم‌نهاد و گروه‌های جهادی و خیریه‌ها و امر به معروف در کنار مردها جهادی عمل کنند و حضور پر رنگ اجتماعی داشته باشند تا بتوانیم استحکام خانواده را رقم بزنیم.

نسل گیلک در معرض انقراض قرار دارد

محمدبیگی با بیان اینکه گیلان رتبه یک کم فرزندی را در کشور دارد ادامه داد: امروز ما شاهد انقراض نسلی گیلک‌ها هستیم و این نسل که اولین شیعیان ایران هستند با تهدید مواجه شده است. امروز جهاد فرزندآوری در گیلان ضروری است. امروز مسئولان باید قرارگاه جمعیت برای حمایت از خانواده، ازدواج جوانان و فرزندآوری تشکیل دهند و این از ضروریات عینی برای استان گیلان است.

در ادامه این مراسم، فاطمه قاسم‌پور نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس نیز اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی دو جریان گفتمانی غالب در حوزه زنان وجود داشت که یکی از آن‌ها رویکرد حضور زن در خانه و دیگر رویکرد حضور صرف زن در اجتماع بود. انقلاب اسلامی رویکرد سومی را به میزان حضور زن در اجتماع را در پپش گرفت که در چهارچوب احکام اسلام بود. امام فرمود زنان مانند مردان هیچ ممانعتی برای حضور در اجتماع ندارند و زنان مختار هستند در اجتماع حضور پیدا کنند.

وی افزود: زنان در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی حضور داشته‌اند و نقش‌آفرینی آن‌ها تمایزاتی با حضور مردان داشته است. در قانون اساسی هم به نقش زن توجه شده است و نگاه این بوده است که زن را از استثمار و کالازدگی نجات دهد. این رویکرد در سخنان رهبر معظم انقلاب هم دیده می‌شود.

قاسم‌پور با اشاره به برخی مسائل زنان در جامعه ایرانی گفت: رهبر انقلاب مسائل زنان را جزء مسائل درجه یک دانسته‌اند و مسائل ایجاد شده به این دلیل است که مسائل زنان را به صورت جدی پیگیری نکرده‌ایم و آن مسائل را درجه یک ندیده‌ایم. از تهاجم فرهنگی هم نمی‌توان غفلت کرد و گفتمان رقیب با این تهاجم کار خود را مقابل رویکرد انقلاب اسلامی در مسئله زن پیگیری کرده است. امروز در حوزه زنان متخصص جایگاه ویژه‌ای داریم؛ اما در کنار آن مسائلی را هم داریم و برخی مطالبات در حوزه زنان بر زمین مانده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید رویکردمان را به حوزه زنان تغییر دهیم و زنان را به عنوان حلال مسائل بشناسیم و با این کار، آن‌ها را به نظام حل مسئله کشور اضافه می‌کنیم. همه ما در قبال تغییر وضعیت مسئول هستیم و این رویکرد و نگاه مسئولیت اجتماعی و توجه به حکمرانی جدید و مردم پایه، رویکرد جدیدی در حل مسائل زنان است.

در ادامه این جلسه، خانم جزئی، نماینده صنف پرستاری گیلان با بیان آماری از جمعیت شاغل و بیکار بانوان کشور و کمبود پرستار در بیمارستان‌ها اظهار داشت: کمبود پرستار در نظام سلامت باعث کاهش کیفیت کار پرستاران می‌شود. گیلان اولین شهیده سلامت را تقدیم کشور کرده است و بیشترین شهدای مدافع سلامت را داشته است و پرستاران گیلان در دوران کرونا جانفشانانه حضور پیدا کردند؛ اما در دوران حاضر که مسئولان کرونا را تمام شده می‌دانند همکاران ما را خانه‌نشین کردند. امروز هیچ گوش شنوایی برای گلایه همکاران تعدیل شده ما وجود ندارد درحالی‌که در دوران کرونا بسیاری از مسئولان در پستوهای خانه‌شان اخبار کرونا را دنبال می‌کردند. اینها حضور داشتند.

وی افزود: پرستاران رسمی هم به دلیل اضافه‌کاری اجباری به دلیل کمبود نیروها هر روز دچار فرسودگی می‌شوند و وزارت بهداشت هم به خواسته قانونی پرستاران درباره پرداخت فوق‌العاده خاص توجه نمی‌کند و از نمایندگان مجلس می‌خواهیم این مورد را پیگیری کنند.

در پاسخ؛ محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس اظهار داشت: تعرفه نظام پرستاری در مجلس یازدهم مصوب شده است اما هر قانونی در ابتدای اجرا با مشکلاتی مواجه می‌شود و قانون تعرفه نظام پرستاری در حوزه قراردادهای مختلف دچار مشکلاتی است. ما نیازمند استخدام سالانه ۳۰ هزار نفر پرستار هستیم تا به عدد نرمال برسیم، در همین خصوص جلساتی با رئیس سازمان استخدامی و اداری کشور برگزار شده و زمینه استخدام ۲۵ هزار نفر در سال آینده فراهم شده است که بیشتر این افراد از صنف پرستاران خواهد بود. علاوه بر این، نیاز به استخدام ۸ هزار ماما داریم که ۳ هزار ماما در قالب استخدام ۲۵ هزار پرستار جذب خواهند شد.

وی افزود: در قانون جوانی جمعیت، کاهش شیفت کاری برای مادران را پیش‌بینی کردیم و سنوات بازنشستگی در سن کمتر به ازای هر فرزند را هم لحاظ کرده‌ایم.

در ادامه این جلسه، خانم نصیری‌زاده، دانشجوی سال ششم رشته پزشکی با اشاره به مسئله جمعیت گفت: ما در برهه‌ای از زمان هستیم که جای هیچ‌گونه اشتباه در حوزه جمعیت نداریم. امروز بار اصلی جمعیت در قانون جوانی جمعیت بر دوش قشر مستضعف گذاشته شده است درحالی‌که این موضوع باید به صورت متعادل بین همه اقشار تقسیم شود. انسان مورد نظر اسلام مانند میوه یک درخت است که نمی‌توان آن را در یک گلخانه پرورش داد.

فاطمه محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ درباره موضوع قانون جوانی جمعیت گفت: برای این قانون ۱۴۰ جلسه کارشناسی گذاشته شده است و جلسات مختلف نیز با کارشناسان حوزه اجتماعی و درمان و … گذاشته شده است. قانون جوانی جمعیت باری روی اقشار ضعیف نیست. این قانون کوتاه مدت ۷ ساله است و برای رفع موانع فرزندآوری وضع شده است. این قانون دائمی نیست و روی تأمین ضریب جانشینی تمرکز کرده است و در این قانون به دنبال مبارزه با تک فرزندی و تنها ماندن سالمندان است و در آن به دنبال افزایش تعداد سرباز نیستیم. اینکه فکر کنیم نظام به دنبال اجبار خانواده‌ها به فرزندآوری است اشتباه بزرگ استراتژیک است؛ بلکه خانواد های ایران خودشان نیازمند فرزند هستند. بسیاری از مواد قانون جوانی جمعیت در حوزه ترویجی است.

وی افزود: در همه جوامع در دنیا، اقشار ضعیف‌تر تمایل بیشتری به فرزندآوری دارند و این موضوع ارتباطی به قانون جوانی جمعیت ندارد.

رد ادعای محدود شدن لوازم پیشگیری از بارداری

محمدبیگی با رد ادعای محدود شدن لوازم پیشگیری از بارداری گفت: هیچ محدودیتی در این حوزه وجود ندارد و تنها رایگان شدن لوازم پیشگری حذف شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه ۲۵۰۰ شکایت در خصوص غربالگری‌های اشتباه در قوه قضائیه ثبت شده است گفت: امروز تلاش‌ها برای ساماندهی غربالگری و قانونمند کردن آن بوده است تا میزان خطاها در غربالگری کمتر شود. ما هیچ نخسه‌ای برای تعیین تعداد فرزندان خانواده‌ها نداریم.

در ادامه، فاطمه قاسم‌پور نیز درباره قانون جوانی جمعیت گفت: یکی از دلایل کاهش تمایل زنان به فرزندآوری بحث اشتغال زنان بود که در این موضوع نیز در قانونی جوانی جمعیت در نظر گرفته شد؛ اما این موضوع توازن لازم در حوزه اجرا را نداشته است. برخی نکات که در قانون جوانی جمعیت در نظر گرفته شده، زمانی آرزو بوده است که یکی از این‌ها درباره مرخصی زایمان بانوان بوده که در این قانون محقق و اجرایی شده است.