Clicky

بیانیه انجمن اسلامی پزشکان ایران به مناسبت روز پزشک

 انجمن اسلامی پزشکان ایران به مناسبت روز پزشک بیانیه ای صادر کرد. متن این بیانیه بدین شرح است:

ازآنجاکه پزشکی  با حیات و بقای بشر در ارتباط است لذا از جایگاه ویژه‌ایی در سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی جهان  برخوردار می‌باشد. بررسی‌های تاریخی نشان داده که ریشه علم پزشکی با مذاهب، اساطیر، سنت‌ها و آداب‌ورسوم بشری مرتبط است  ازاین‌رو با توجه به این قدمت، دانش پزشکی در سیر تاریخی خود همواره دستخوش تغییرات اساسی شده است . در دوره سامانیان با ظهور پزشکان نامی همچون محمد بن زکریای رازی و ابوعلی سینا علم پزشکی وارد عرصه جدیدی از حیات خود شده که   تأثیر انکارناپذیر بر غنای علوم، به‌خصوص علم طب داشته است..پزشکی از دانش‌هایی است که وابسته به مرزها نیست در ایران نیز تاریخ پزشکی آن، با همسایگانش پیوستگی دارد؛ مثلاً ابن تلمیذ (۱۰۷۴-۱۱۶۵م) پزشک برجستهٔ چندزبان‌دان عراقی بوده که سال‌های بسیاری در ایران به پزشکی می‌پرداخته است .تاریخچه پزشکی در ایران از دوره‌ای آغاز می‌شود که پارت‌ها در نخستین زادگاه خود یعنی در نزدیکی خوارزم زندگی می‌کردند و نخستین پزشک آریایی تریتا یا (سریتا) نامیده شده که از جهت شخصیت پزشکی، مانند اسکلپیوس برای یونانیان و آسکولاپیوس برای رومیان بوده است.بقراط هم ظاهراً نخستین کسی بود که تاریخ طب را به صورت منظم و مدون ارائه کرد و آن را از سحر و جادو جدا ساخت (۴۶۰۳۵۵ قبل از میلاد مسیح). پس از وی جالینوس (سال ۱۹۹۱۲۹ میلادی) مدرسه جدیدی برای تشریح بنا کرد و آثارش برای مدت بیش هزار سال، اساس عقاید طبیعی‌دانان قرار گرفت.طب مزاجی در واقع، اساس روش درمانی بقراط و جالینوس بوده است.بعد از اسلام با شکوفایی ترجمه کتب طبی یونان، دانشمندان مسلمان بزرگی از جمله محمد بن زکریای رازی و ابن سینا ظهور کردند. پیشرفت‌های علمی سریع مسلمانان موجب شگفتی جهانیان شده بود، طوری‌که هر کس به دنبال علم بود پا به این سرزمین می‌گذاشت؛.
جندی‌شاپور
  نیز نقشی مهم در تاریخ طب ایران داشته‌است. گفته می‌شود که تأسیس اولیه این شهر به دوران پیش از تاریخ و زمان ورود قوم آریایی‌ها برمی‌گردد و بعدها به دستور شاپور تجدید بنا شده‌است. هدف اولیه وی از این تجدید بنا، ایجاد محلی برای استقرار اسیران رومی و یونانی و استفاده از تخصص‌های آنان بوده است.
پیشرفت‌های ایران در زمینه پزشکی از سال‌های قبل از انقلاب بوده است اما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و در
۴۳ سال اخیر در همه زمینه‌ها، از جمله پزشکی بسیار چشمگیر تر بوده است و در واقع یکی از حوزه‌هایی که بعد از انقلاب، شاهد تحولی شگرف شده است  پزشکی و تحو لات آن در ایران بوده،است .بطور مثال پیش از انقلاب اسلامی تنها ۸ رشته تخصصی پزشکی در کشور وجود داشت، اما امروز همه تخصص‌های پزشکی در کشور موجود است. همچنین از جمعیت ۷۰۰۰ نفره پزشک متخصص  در سال ۵۷ به جمعیت تقریبی بیش از  ۷۳ هزار پزشک متخصص در حال حاضر رسیده‌ایم.در زمینه دارو و ملزومات پزشکی در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی از لحاظ عددی، ۲۵ درصد داروها در داخل تولید می‌شد و ۷۵ درصد داروی مورد نیاز را از خارج تأمین می‌کردیم، اما امروز در سایه پیشرفت‌های پزشکی کشور بعد از انقلاب اسلامی، ۹۵ درصد دارو در داخل تولید می‌شود و ۵ درصد نیاز دارویی کشور از خارج وارد می‌شود.
کاهش نیاز
  و وابستگی به پزشک خارجی و تامین نیازهای تخصصی و فوق تخصصی توسط پزشکان مجرب  کشور،
تربیت متخصص و فوق تخصص در تمامی رشته های بالینی   تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی  ، افزایش تعداد کل پزشکان ، پیشرفت در حوزه تخصص‌های جراحی و ابداع روش‌های جدید درمانی،همچنین دانش پزشکی   در حوزه‌هایی، چون سلول‌های بنیادین، ترمیم ضایعات نخاعی، تولید دارو و پیشرفت‌های چشمگیری بوده و ایران را  در ردیف کشورهای برتر جهان قرار داده است. افزایش مراجعه بیماران از کشورهای  همسایه  برای انجام اعمال جراحی تخصصی،و فوق تخصصی  به دلیل کاهش هزینه های درمانی و کیفیت خدمات ، بخشی از دستاوردهای پزشکی پس از انقلاب بوده است . به یاری خداوند متعال ،نام و یاد جامعه پزشکی در کشور اسلامی ما همواره توام با عزت، تکریم و احترام بوده، چرا که این یادآوری، پیشینه پرافتخاری از استمرار خدمتگذاری صادقانه در طول  زمان و بویژه در سال‌های حماسه  و ایثار   دفاع مقدس بوده است . حضور داوطلبانه پزشکانی که در دوران ۸ سال دفاع مقدس دست از مادیات کشیدند و جانفشانی کردند.. روزهایی که طی،سال‌های جنگ تحمیلی پزشکان  در قالب تیم‌های اضطراری برای ارائه خدمات امدادی درمانی به رزمندگان عزیز، سر از پای نشناخته و جان بر کف در اورژانس‌های خط مقدم و بیمارستان های صحرایی حضور یافته و رسالت پزشکی خویش را به بهترین شکل ممکن  به سرانجام رساندند هیچگاه از حافظه تاریخ فراموش نخواهد شد.

حضور پزشکان در  روزهای نخست شیوع بیماری کرونا، بویژه پس از ابلاغ فرمان تاریخی فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه ای  (مدظله العالی) در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ که با همت و روحیه جهادی ،  بی وقفه به ارائه خدمات درمانی به بیماران کرونایی پرداختند و در صف مقدم جان برکفانه ایستادند از یاد ملت عزیز ایران فراموش نمی گردد. در همه دوران های سخت ،مردم عزیز ایران  نظاره گر رشادتهای عارفانه پزشکان وارسته ای بوده اند که عشق  را شرمنده خویش کردند.در این روز فرصت را مغتنم شمرده، از تلاش های مخلصانه  ایثارگرانه و شبانه روزی جامعه پزشکی  و نقش بی بدیل و ارزشمند خانواده های ارجمند آنان در همدلی و بردباری برای پیمودن مسیر پر تلاطم پزشکی  صمیمانه تشکر و قدردانی می نمایم و به روح بلند و ملکوتی عزیزانی که با بذل سلامتی و جان خویش و با پوشیدن خلعت زیبای شهادت تا ابد در آسمان نظام سلامت کشور  می درخشند  درود می فرستم.